«Αγοράζω τα πάντα από το Ιντερνετ. Αεροπορικά εισιτήρια, για συναυλίες και σινεμά, ηλεκτρονικέςσυσκευές, ρούχα και παπούτσια. Οι αγορές στο Διαδίκτυο αποτελούν μεγάλη εφεύρεση. Είναι ευκολία. Διαθέτουν εύρος επιλογών και πλήθος τιμών, αφού εκεί μπορεί να βρει κανείς απίστευτες προσφορές».
O Γαβριήλ Κόκκινος είναι τελειόφοιτος του Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και πριν από έξι χρόνια άρχισε δειλά δειλά τις πρώτες του αγορές στο Διαδίκτυο με αεροπορικά εισιτήρια. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια όμως διεύρυνε τον κύκλο των αγορών του, ψωνίζοντας σχεδόν τα πάντα από εκεί. Οπως χαρακτηριστικά λέει, ο βασικός λόγος που δεν πηγαίνει συχνά στα μαγαζιά είναι η «τεμπελιά» του. «Δεν είναι όμως μόνο αυτό που με σπρώχνει προς το Διαδίκτυο. Εκεί μπορώ να κάνω αγορές από καταστήματα που δεν υπάρχουν στην Ελλάδα».
Ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος φαίνεται να κατακτούν οι διαδικτυακές αγορές στην Ελλάδα, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι on-line κριτικές των καταναλωτών αποκτούν σημαντικό συμβουλευτικό ρόλο. Αυτό τουλάχιστον είναι το κυρίαρχο συμπέρασμα της παγκόσμιας διαδικτυακής έρευνας της εταιρείας Νielsen. Πιο συγκεκριμένα, οκτώ στους δέκα έλληνες χρήστες του Διαδικτύου σκοπεύουν να κάνουν κάποια on-line αγορά στο επόμενο εξάμηνο, με τα αεροπορικά εισιτήρια και τις ταξιδιωτικές κρατήσεις να βρίσκονται στις πρώτες θέσεις. Ο λόγος; Δεν είναι άλλος από την ευκολία που προσφέρουν οι συγκεκριμένες αγορές, αφού αρκεί μόνο... ένα κλικ στην οθόνη.
Σύμφωνα με την έρευνα, στην Ελλάδα μετά την πρώτη θέση που κατέχουν τα αεροπορικά εισιτήρια, ακολουθούν οι κρατήσεις ξενοδοχείων, τα βιβλία, ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός και τα εισιτήρια συναυλιών και παραστάσεων. Αντίστοιχα, σε παγκόσμιο επίπεδο τα βιβλία, τα ρούχα και τα αεροπορικά εισιτήρια κυριαρχούν στις πρώτες θέσεις στην πρόθεση αγοράς. Επιπλέον, δύο στους δέκα Ελληνες δήλωσαν πως κάνουν τις διαδικτυακές αγορές τους από σελίδες καταστημάτων που υπάρχουν μόνο στο Διαδίκτυο, αφού η πλειονότητα δείχνει να προτιμά περισσότερο τα καταστήματα που διαθέτουν και φυσικά σημεία πώλησης. Συνολικά, μόλις το 16% των παγκόσμιων χρηστών του Διαδικτύου και το 13% των Ελλήνων απάντησε πως δεν έχει κάνει κάποια on-line αγορά στο παρελθόν.
Οι γνώμες «μετράνε». «Για τις αγορές εισιτηρίων και τις κρατήσεις ξενοδοχείων χρησιμοποιώ αποκλειστικά το Ιντερνετ. Η αλήθεια είναι ότι για τέτοιες αγορές μπορείς να βρεις πιο οικονομικές τιμές ή πακέτα προσφορών, ενώ στα ξενοδοχεία σου δίνεται η δυνατότητα να έχεις μία πιο σφαιρική εικόνα. Να δεις ακριβώς σε ποιο σημείο βρίσκεται και πώς είναι ο χώρος, χωρίς αναμονή στο τηλέφωνο και με τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών. Στο παρελθόν, αν δεν σου πρότεινε κάποιος φίλος που εμπιστεύεσαι το γούστο του, ήταν δύσκολο να κλείσεις στα τυφλά. Πλέον η συγκεκριμένη διαδικασία έχει γίνει πολύ απλή».
Η Λίλια Παπαδουράκη είναι τελειόφοιτη της Αρχιτεκτονικής Σχολής Αθηνών και όπως εξηγεί οι αγορές στο Διαδίκτυο αποκτούν όλο και μεγαλύτερο έδαφος στην καθημερινότητά της. «Από το Διαδίκτυο παραγγέλνω εξειδικευμένα βιβλία του κλάδου μου τα οποία δύσκολα βρίσκεις στην Ελλάδα, καθώς και ηλεκτρονικά εξαρτήματα που δεν έχουν έρθει ακόμα εδώ», λέει. Διευκρινίζει, ωστόσο, ότι για αγορές ένδυσης και υπόδησης προτιμά να πηγαίνει κατευθείαν στο κατάστημα.
Βοηθούν οι κριτικές. Ενα από τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το Διαδίκτυο, σύμφωνα με την έρευνα, είναι η δυνατότητα να διαβάσει κανείς κριτικές από ειδικούς ή προηγούμενους αγοραστές ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Ειδικά για κάποιες κατηγορίες προϊόντων οι γνώμες που είναι αναρτημένες στο Διαδίκτυο αποκτούν ιδιαίτερη σημασία. Συγκεκριμένα, το 70% των Ελλήνων εστιάζει στις on-line κριτικές όταν φτάνει η ώρα να αγοράσει κάποια ηλεκτρονική συσκευή. Ακολουθούν οι τηλεπικοινωνίες με 57%, που είναι το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη και το Software με 43%. Αντίθετα, το 57% των χρηστών του Διαδικτύου παγκοσμίως δήλωσε πως θεωρεί σημαντικές τις on-line κριτικές όταν είναι να αγοράσει κάποια ηλεκτρονική συσκευή.
Επιπλέον, ένας στους τρεις Ευρωπαίους και ένας στους τέσσερις Ελληνες απάντησε πως χρησιμοποιεί σάιτ κοινωνικής δικτύωσης- όπως το Facebook, το Τwitter και τα blogs- για να πάρει τις σωστές αποφάσεις για την αγορά του. Ενώ το 41% παγκοσμίως και το 44% στην Ελλάδα τονίζει πως είναι πιο πιθανό να «ανεβάσει» στο Διαδίκτυο μία αρνητική παρά θετική κριτική, δημιουργώντας έναν επιπλέον πονοκέφαλο στις επιχειρήσεις που καλούνται να προσαρμοστούν στο νέο ψηφιακό περιβάλλον.
O Γαβριήλ Κόκκινος είναι τελειόφοιτος του Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και πριν από έξι χρόνια άρχισε δειλά δειλά τις πρώτες του αγορές στο Διαδίκτυο με αεροπορικά εισιτήρια. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια όμως διεύρυνε τον κύκλο των αγορών του, ψωνίζοντας σχεδόν τα πάντα από εκεί. Οπως χαρακτηριστικά λέει, ο βασικός λόγος που δεν πηγαίνει συχνά στα μαγαζιά είναι η «τεμπελιά» του. «Δεν είναι όμως μόνο αυτό που με σπρώχνει προς το Διαδίκτυο. Εκεί μπορώ να κάνω αγορές από καταστήματα που δεν υπάρχουν στην Ελλάδα».
Ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος φαίνεται να κατακτούν οι διαδικτυακές αγορές στην Ελλάδα, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι on-line κριτικές των καταναλωτών αποκτούν σημαντικό συμβουλευτικό ρόλο. Αυτό τουλάχιστον είναι το κυρίαρχο συμπέρασμα της παγκόσμιας διαδικτυακής έρευνας της εταιρείας Νielsen. Πιο συγκεκριμένα, οκτώ στους δέκα έλληνες χρήστες του Διαδικτύου σκοπεύουν να κάνουν κάποια on-line αγορά στο επόμενο εξάμηνο, με τα αεροπορικά εισιτήρια και τις ταξιδιωτικές κρατήσεις να βρίσκονται στις πρώτες θέσεις. Ο λόγος; Δεν είναι άλλος από την ευκολία που προσφέρουν οι συγκεκριμένες αγορές, αφού αρκεί μόνο... ένα κλικ στην οθόνη.
Σύμφωνα με την έρευνα, στην Ελλάδα μετά την πρώτη θέση που κατέχουν τα αεροπορικά εισιτήρια, ακολουθούν οι κρατήσεις ξενοδοχείων, τα βιβλία, ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός και τα εισιτήρια συναυλιών και παραστάσεων. Αντίστοιχα, σε παγκόσμιο επίπεδο τα βιβλία, τα ρούχα και τα αεροπορικά εισιτήρια κυριαρχούν στις πρώτες θέσεις στην πρόθεση αγοράς. Επιπλέον, δύο στους δέκα Ελληνες δήλωσαν πως κάνουν τις διαδικτυακές αγορές τους από σελίδες καταστημάτων που υπάρχουν μόνο στο Διαδίκτυο, αφού η πλειονότητα δείχνει να προτιμά περισσότερο τα καταστήματα που διαθέτουν και φυσικά σημεία πώλησης. Συνολικά, μόλις το 16% των παγκόσμιων χρηστών του Διαδικτύου και το 13% των Ελλήνων απάντησε πως δεν έχει κάνει κάποια on-line αγορά στο παρελθόν.
Οι γνώμες «μετράνε». «Για τις αγορές εισιτηρίων και τις κρατήσεις ξενοδοχείων χρησιμοποιώ αποκλειστικά το Ιντερνετ. Η αλήθεια είναι ότι για τέτοιες αγορές μπορείς να βρεις πιο οικονομικές τιμές ή πακέτα προσφορών, ενώ στα ξενοδοχεία σου δίνεται η δυνατότητα να έχεις μία πιο σφαιρική εικόνα. Να δεις ακριβώς σε ποιο σημείο βρίσκεται και πώς είναι ο χώρος, χωρίς αναμονή στο τηλέφωνο και με τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών. Στο παρελθόν, αν δεν σου πρότεινε κάποιος φίλος που εμπιστεύεσαι το γούστο του, ήταν δύσκολο να κλείσεις στα τυφλά. Πλέον η συγκεκριμένη διαδικασία έχει γίνει πολύ απλή».
Η Λίλια Παπαδουράκη είναι τελειόφοιτη της Αρχιτεκτονικής Σχολής Αθηνών και όπως εξηγεί οι αγορές στο Διαδίκτυο αποκτούν όλο και μεγαλύτερο έδαφος στην καθημερινότητά της. «Από το Διαδίκτυο παραγγέλνω εξειδικευμένα βιβλία του κλάδου μου τα οποία δύσκολα βρίσκεις στην Ελλάδα, καθώς και ηλεκτρονικά εξαρτήματα που δεν έχουν έρθει ακόμα εδώ», λέει. Διευκρινίζει, ωστόσο, ότι για αγορές ένδυσης και υπόδησης προτιμά να πηγαίνει κατευθείαν στο κατάστημα.
Βοηθούν οι κριτικές. Ενα από τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το Διαδίκτυο, σύμφωνα με την έρευνα, είναι η δυνατότητα να διαβάσει κανείς κριτικές από ειδικούς ή προηγούμενους αγοραστές ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Ειδικά για κάποιες κατηγορίες προϊόντων οι γνώμες που είναι αναρτημένες στο Διαδίκτυο αποκτούν ιδιαίτερη σημασία. Συγκεκριμένα, το 70% των Ελλήνων εστιάζει στις on-line κριτικές όταν φτάνει η ώρα να αγοράσει κάποια ηλεκτρονική συσκευή. Ακολουθούν οι τηλεπικοινωνίες με 57%, που είναι το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη και το Software με 43%. Αντίθετα, το 57% των χρηστών του Διαδικτύου παγκοσμίως δήλωσε πως θεωρεί σημαντικές τις on-line κριτικές όταν είναι να αγοράσει κάποια ηλεκτρονική συσκευή.
Επιπλέον, ένας στους τρεις Ευρωπαίους και ένας στους τέσσερις Ελληνες απάντησε πως χρησιμοποιεί σάιτ κοινωνικής δικτύωσης- όπως το Facebook, το Τwitter και τα blogs- για να πάρει τις σωστές αποφάσεις για την αγορά του. Ενώ το 41% παγκοσμίως και το 44% στην Ελλάδα τονίζει πως είναι πιο πιθανό να «ανεβάσει» στο Διαδίκτυο μία αρνητική παρά θετική κριτική, δημιουργώντας έναν επιπλέον πονοκέφαλο στις επιχειρήσεις που καλούνται να προσαρμοστούν στο νέο ψηφιακό περιβάλλον.
«Αγοράζω σχεδόν αποκλειστικά από το Ιντερνετ οτιδήποτε έχει να κάνει με εξοπλισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών και gadgets. Ο βασικός λόγος γι΄ αυτή την επιλογή μου είναι οι καλύτερες τιμές, καθώς τα συγκεκριμένα προϊόντα είναι πολύ πιο φτηνά από το Διαδίκτυο και συχνά ανεβάζουν εκπληκτικές προσφορές», λέει στα «ΝΕΑ» ο 27χρονος Γιώργος Καραναστάσης, ο οποίος πριν από λίγους μήνες επέστρεψε από τη Ν. Υόρκη, όπου εργαζόταν.
Οπως εξηγεί, κάνει on-line αγορές εδώ και έξι χρόνια και, αν εξαιρέσει τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ και τα ρούχα του, όλα τα υπόλοιπα τα διαλέγει από την οθόνη του υπολογιστή του. «Ενας ακόμη λόγος που με έσπρωξε στις on-line αγορές είναι η νοοτροπία των Αμερικανών, οι οποίοι παραγγέλνουν σχεδόν τα πάντα από το Διαδίκτυο» λέει και παρατηρεί ότι είναι πάρα πολλοί οι φίλοι του, κι εδώ στην Ελλάδα, που τον τελευταίο καιρό ψωνίζουν τα περισσότερα πράγματα από το Ιντερνετ.
Οπως εξηγεί, κάνει on-line αγορές εδώ και έξι χρόνια και, αν εξαιρέσει τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ και τα ρούχα του, όλα τα υπόλοιπα τα διαλέγει από την οθόνη του υπολογιστή του. «Ενας ακόμη λόγος που με έσπρωξε στις on-line αγορές είναι η νοοτροπία των Αμερικανών, οι οποίοι παραγγέλνουν σχεδόν τα πάντα από το Διαδίκτυο» λέει και παρατηρεί ότι είναι πάρα πολλοί οι φίλοι του, κι εδώ στην Ελλάδα, που τον τελευταίο καιρό ψωνίζουν τα περισσότερα πράγματα από το Ιντερνετ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου